Axel Sleebus

Axel Sleebus

Kinetips

Variatie = Motivatie

  • Axel Sleebus
  • 7 november 2016
  • 2 min lezen

Trainen in de winter; niet altijd zo eenvoudig. Nochtans is het in deze periode dat de basis wordt gelegd voor het komende zomerseizoen. Het is vaak een moeilijke periode om de motivatie hoog te houden aangezien het wedstrijdseizoen nog ver weg lijkt te zijn, de donkere dagen en niet te vergeten de koudere temperaturen.

Door wat kan je de motivatie hoog houden? De meest effectieve manier voor mij is door voldoende variatie te brengen in mijn trainingen. Dat wil zeggen dat ik niet enkel en alleen in mijn boot zit om te trainen. Ik proberen te fietsen (MTB), lopen (Trailrunning), Ski Touren, Langlaufen, Klimmen, enz.

Croix de Bozon

Vaak wordt er bij ‘crosstraining’ gekeken of er een ‘transfer’ is tussen de beiden sport, en heel vaak is die zeer klein. Zeker in het geval van kajak zijn er niet veel andere sporten die dezelfde spiergroepen gebruiken, evt. zwemmen, klimmen. Ik kijk hier dan ook niet echt naar ik gebruik de anderen sporten voornamelijk om mijn basisconditie op te bouwen, langlaufen is dan bijvoorbeeld een zeer goed alternatief aangezien je zowel spiergroepen in het boven- als onderlichaam aanspreekt. Klimmen kan hier dan aan toegevoegd worden om wat te winnen aan kracht, dit is vaak een mix van maximale kracht en krachtuithouding wat zeker in de winter aan bod mag komen als krachttraining. Als je dus niet enkel zuiver gewichtenen wilt heffen is klimmen een ideale afwisseling.

DCIM102GOPRO

Het is dan ook geen verassing dat zowel klimmen als langlaufen vaak voorkomen in de trainingsprogramma’s van landen waar het in de winter wat kouder is, ik denk maar aan Slovakije, Polen, TsjechiĆ«. Het is dus belangrijk om een of enkelen sporten toe te voegen aan je wintertraining zodat ook andere spiergroepen worden aangesproken die tijdens de klassieke trainingen vaak niet worden gebruikt. Wat niet wil zeggen dat je niet meer in de boot moet zitten want het blijft nu eenmaal een zeer belangrijk onderdeel van de winter om voldoende basis op te bouwen zowel op als naast het water.

Voor mij is deze variatie dan ook zeer belangrijk, ik ben er van overtuigd dat de afwisseling er voor zorgt dat ik met een zeer goede basis de winter uitkom, bepaalde sporten zijn nu eenmaal beter om bijvoorbeeld aan de VO2max te werken en anderen weer meer voor het krachtgedeelte van de trainingen. Mentaal levert dit ook op voor mij, ik heb het gevoel steeds fris uit de wintervoorbereiding te komen en kijk dan met volle ‘goesting’ uit naar het wedstrijdseizoen.

Nu hebben jullie een idee wat voor mij werkt, ik raad jullie aan om verschillende dingen te proberen en zo te zien wat het beste werkt. Geniet van de wintertrainingen!

Sponsors