Axel Sleebus

Axel Sleebus

Slalom

In stijgende lijn

  • Axel Sleebus
  • 9 juli 2017
  • 3 min lezen

Altijd een plezier om terug in de vallei (Tarentaise) te zijn! En wat een verschil met een maand geleden de bergtoppen die groen gekleurd zijn ipv het vetrouwde wit, dit geeft een heel andere dimensie aan de bergen.
Waar heb ik dan uitgehangen de afgelopen 4-5 weken vragen sommigen onder jullie mischien af? 

Om te beginnen ben ik eind mei naar Tacen vertrokken, dit ligt vlakbij Ljubljana in het prachtige Slovenië en was de plaats waar het Europees Kampioenschap plaatsvond van 1 tot 4 juni. De baan in Tacen hoort toch wel bij een van de moeilijkste ter wereld waar er direct van bij de start een hoogteverschil van 8m wordt overbrugt door middel van een lange slide/glijbaan.

European Championship TacenDe positie van de boot bij het begin van die slide bepaald of je al dan niet op de gewenste plaats uitkomt op het einde er van, oh ja en in het midden krijg je een gigantische golf in het gezicht waardoor je enkele seconden geen idee hebt van waar je juist bent. Dus je spendeert wel enkele uren aan het trainen van het begin. Tijdens de trainingen kreeg ik dat fameuze beginstuk onder de knie en begon ik steeds meer plezier te beleven aan een tot dan voor mij onbekende baan. Dus ik had zin om aan de kwalificaties te beginnen, ik ging gretig van start misschien wel iets te gretig en maakte veel kleine foutjes waardoor ik naar de tweede run werd verwezen. De tweede run ging ik gecontroleerder van start met als gevolg een zeer goede passage van die slide, maar twee poorten later veranderde de situatie zeer snel en kantelde ik om waardoor ik enkele poorten miste en het was dus over and out.

EK Tacen

Het was dus tijd om Tacen en Slovenië achter laten en me zo snel mogelijk terug te herpakken met het oog op de start van het wereldbeker seizoen die twee weken later zou plaatsvinden in Praag (CZE). Ik besloot eerst nog enkele dagen naar Augsburg (GER) te gaan om World Cup 2 voor te bereiden. Deze baan heeft een zeer rijke geschiedenis en was de baan van de Olympische Spelen in ’72, dit was de eerste keer dat Kajak Slalom op het Olympische programma stond. Sindsdien zijn er tal van EK’s en WK’s geweest. Het blijft een van de beste banen om te trainen.

ICF World Cup 1 Prague

Daarna was het tijd om naar Praag (CZE) te vertrekken. Dit parcours behoort tot de top drie van mijn lievelingsparcours en de ambiance is geweldig. Kajak in Tsjechië begint steeds bekender te worden en krijgt zeer veel media aandacht, dit brengt met zich mee dat er veel mensen komen kijken naar de wereldbekers.
Tijdens de kwalificaties lukte het me niet om op mijn niveau te varen waardoor ik te trage tijden neerzetten en me niet kon kwalificeren voor de halve finales. Ik besloot om nog een dag te blijven en wat rust te nemen en te genieten van de finale waarin de Tsjechen oppermachtig waren. Over een thuisvoordel gesproken!

ICF World Cup 2 AugsburgTerug naar Augsburg dan; de trainingen verliepen goed tijdens de week dus ik stond vol vertrouwen aan de start. Het was een zeer technisch parcours waar veel grote namen de mist in zijn gegaan. Mijn eerste run verzamelde ik te veel strafseconden bij elkaar waardoor ik verplicht werd om de tweede run te varen. De tweede run ging ik sterk van start en slaagde er in dit vol te houden tot het einde, maar dit was net niet genoeg voor de halve finale. (Video van de twee run in Augsburg)

Als ik terugblik op de afgelopen weken zie ik een sterke vooruitgang van mij prestaties, ik ben in staat om degelijke runs neer te zetten die voldoende zijn om me te kwalificeren voor de halve finale als ik nog enkele foutjes wegwerk. Het verschil met de wereldtop wordt steeds kleiner.

Nu is het tijd om al deze info te gebruiken en me voor te bereiden op het tweede deel van het seizoen begin september met de World Cup in Ivrea (ITA) en het WK in Pau (FRA)!

Sponsors